La pissarra digital com a escenari de la interactivitat a l'aula.

La pissarra digital com a escenari de la interactivitat a l'aula.

dimarts, 16 de novembre del 2010

El programari de gestió de les PDI


El programari de gestió és el que és inherent a cada tauler i que és imprescindible per accedir a tots els processos d’interactivitat que permet el dispositiu.
L’ordinador que està connectat amb el tauler sempre ha de tenir instal·lat el programari de la marca del tauler. És imprescindible per a un bon funcionament de la PDI.
El programari de gestió sempre se serveix amb el tauler, però també es pot descarregar des del web del fabricant previ registre i disposant d’un número de sèrie del producte.
Després de la instal·lació, quan s’obre per primer cop el programari, cal que l’ordinador estigui connectat amb el tauler interactiu per tal que el detecti i siguin operatives totes les seves aplicacions. La connexió de l’ordinador amb el tauler se sol fer de dues maneres, la primera, i més comú, mitjançant cable USB o paral·lel, i la segona, a través de Bluetooth. 

La configuració de la PDI

Els diferents programes de gestió de PDI permeten accedir a diferents opcions de configuració del dispositiu (idioma, dispositius mòbils, orientació/calibratge…). La manera de fer-ho varia segons el tipus de PDI (Taulers de control, Administració de dispositius…).
La primera operació que s’ha de realitzar, un cop l’ordinador ha detectat el tauler, és Orientar o Calibrar o Alinear. Amb aquesta operació es defineix quina és la superfície de treball del tauler. Aquesta superfície sol coincidir amb les dimensions de la imatge projectada pel videoprojector.
Aquesta operació, que serveix perquè hi hagi precisió en la resposta del tauler, s’ha de realitzar prement amb el dit o amb un punter electrònic sobre el punt de calibratge o centre de destinació (marcat amb una creu). Aquesta acció es realitza escollint l'opció Orienta del menú que es desplega clicant sobre la icona d'accés directe del programari de gestió. 


Orientar, calibrar o alinear és una operació que s’ha de realitzar sempre que el tauler o el videoprojector s’hagin mogut de lloc. També convé realitzar-la de tant en tant, perquè les pissarres digitals interactives, amb l’ús continuat, solen desalinear-se i perden una mica de precisió, precisió que es recupera si es realitza de nou l’operació. 

Característiques del programari de gestió de les PDI

El programari de gestió de les PDI, a banda de gestionar el tauler, disposa d’una sèrie d’eines i aplicacions que permeten fer presentacions, visualitzar arxius i executar altres programes, elaborar objectes d’aprenentatge, etc.
Els tipus d’eines que el programari de gestió té per interactuar amb allò que es mostra en pantalla i executar altres aplicacions es poden classificar en:
  • Eines de notes: llapis, marcador, llapis de color, text…
  • Eines d’edició: tallar, copiar, enganxar, esborrar…
  • Eines de creació i de gestió de pàgines: pàgina nova, endavant, enrere, plantilles, classificador de pàgines…
  • Eines de presentació: zoom, ombra de pantalla…
  • Eines de gestió: crear i desar arxius, exportar a altres formats (pdf, imatge, pàgina web…)…
  • Altres eines: enregistrar i reproduir, teclat virtual, galeria d’imatges…
En aquests vídeos es mostren les eines que podeu trobar en un programa de gestió de PDI, concretament l'exemple usat és el de la Mimio. 
D’una manera molt esquemàtica, i per entendre les possibilitats que el programari de gestió dóna, es podria dir que aquest programari permet que una PDI actuï com:
  1. Una pissarra tradicional.
  2. Un ordinador.
  3. Una eina d’autor.
  4. Una carpeta de recursos.

a) La PDI és una pissarra tradicional.

El programari de gestió de les PDI permet simular una pissarra tradicional damunt el tauler.
L’Smart Software, l’Interwrite Workspace i el Mimio Studio (per citar el programari dels models de PDI presents al catàleg que el Departament d’Educació posa a disposició dels centres educatius) poden actuar talment com una pissarra tradicional de guix o de retolador, és a dir, que sobre un fons en blanc el professorat hi pot escriure, guixar, dibuixar, esborrar mentre explica, comenta, presenta…, amb el valor afegit que quan s’acaba la sessió ho desa i pot reprendre el discurs a la sessió següent. No com amb la pissarra tradicional que quan acabava la sessió el professorat havia d’esborrar tot allò que hi havia escrit, guixat i dibuixat.

b) La PDI actua com un ordinador.

Abans d’incidir en aquesta característica, caldria introduir un nou concepte, el de programari de treball, que és aquell programari instal·lat en un ordinador i que el professorat fa servir habitualment per desenvolupar la seva tasca, és el cas dels processadors de textos, programaris per fer presentacions, fulls de càlcul, JClic, Quaderns Virtuals, programes de tractament de so, d’imatge…
El programari de gestió de les PDI permet interactuar amb l’ordinador a través del tauler, és a dir, aquest es converteix en una pantalla d’ordinador sobre la qual hom pot accedir, activar, presentar i exercitar qualsevol recurs elaborat, ja sigui amb el programari de gestió o amb el programari de treball.
El dit (per a les PDI tàctils) i el punter digital (per a les PDI digitals i les portables) substitueixen el ratolí per obrir arxius i executar aplicacions. Per exemple, per passar una a una les diapositives d’una presentació feta amb Impress o PowerPoint, només cal clicar damunt el tauler amb el dit o amb el punter digital, sense haver d’accedir al teclat o al ratolí de l’ordinador, per fer-ho.
Els objectes d’aprenentatge elaborats amb les eines d’autor com el JClic, el Hot Potatoes, els Quaderns Virtuals o el Neobook, simulacions i applets de Java i els llibres digitals són alguns dels recursos als quals hom pot accedir, activar, presentar i exercitar damunt d’una PDI.
Dues maneres d’interactuar
Per poder interactuar amb aquests recursos els programaris de les PDI disposen d'un conjunt d’eines que permeten actuar-hi directament al damunt: marcant, assenyalant, escrivint, capturant, etc.
a) La primera són les anomenades eines flotants, perquè una barra amb les eines més usuals “flota” a la pantalla per damunt de les aplicacions, recursos i programes que hi ha oberts.
Clicant aquí trobareu més informació sobre les eines flotants del Smart Software i la manera de personalitzar la barra.
Les accions que hom fa sobre les aplicacions, recursos i programes poden ser capturades i recollides en una pàgina del programari de la PDI.
b) La segona és l’anomenada tinta electrònica o capturador de tinta o Ink Aware: vol dir que es pot escriure i dibuixar en un arxiu que estigui actiu. En principi la compatibilitat fa referència als programes del paquet ofimàtic Microsoft Office així com en alguns programes de tractament gràfic i de presentacions. En el programari Interwrite Workspace, aquesta opció se l’anomena modalitat oficina.
Mitjançant aquesta opció, les anotacions que es fan damunt els arxius d’aquests programes passen a formar part de l’esmentat arxiu com una imatge.
Clicant aquí trobareu més informació sobre les característiques de l’Ink Aware del programari Smart.

c) El programari de les PDI és una eina d’autor.

Les eines d'autor són instruments de creació i de treball intel·lectual que permeten generar un entorn d'aprenentatge dinàmic. Entre les seves funcionalitats destaca, per damunt de totes, la possibilitat de crear objectes d’aprenentatge, presentacions o petites aplicacions des de la mateixa eina.
Les eines d'autor més bàsiques són aquelles que només permeten un nombre limitat d'accions perquè l'usuari interactuï amb el sistema, com per exemple, crear mapes sensibles o anar d'una diapositiva a la següent.
Les eines d’autor més conegudes són les eines ofimàtiques, de tractament d’imatge i per a la creació de materials multimèdia com el JClic, el Hot Potatoes o els Quaderns Virtuals, així com el Flash.
El programari de les PDI, com l’Smart Notebook, l’Interwrite Workspace o el Mimio Notebook pot actuar com una eina d’autor, sempre que es tingui instal·lat a l'ordinador personal per a la preparació del treball a l'aula.
El programari de les PDI disposa d’unes eines que permeten la creació d’objectes d’aprenentatge: presentacions, aplicacions multimèdia… Aquestes eines que s’han identificat a l’inici d’aquest apartat són les eines de notes, d’edició, de creació i de gestió de pàgines, de presentació i de gestió, així com altres eines més específiques.
En aquestes dues adreces es presenta una seqüència per a la creació d’un objecte d’aprenentatge a partir del programari Smart Notebook:
D’una manera abreujada, els passos per a la creació d’un objecte d’aprenentatge són:
  1. Elaboració d’un guió previ on s’identifiqui l’estructura, els continguts i les activitats d’aprenentatge que s’hi volen incloure.
  2. La creació d’un fitxer i la inserció de pàgines en blanc.
  3. Inserció d’objectes (imatges, formes, text, arxius de so, arxius de vídeo, arxius de Flash…).
  4. Tractament d’aquests objectes (agrupar/desagrupar, blocar/desblocar, transparència, color, interactivitat, reconeixement de text…).
  5. Inserció d’enllaços…
  6. Identificació d’aquells materials complementaris que hom pensa utilitzar en l’explotació didàctica de l’objecte d’aprenentatge.

d) El programari de les PDI és una carpeta de recursos.

S’ha comentat que el programari de la PDI pot actuar com una eina d’autor per a la creació d’objectes d’aprenentatge. Per facilitar aquesta tasca cadascun dels programaris inclou una Galeria amb milers de recursos de tota mena útils per a la dinàmica de treball a l’aula i per a la creació d’objectes d’aprenentatge.
La Galeria s’organitza en carpetes i els recursos que conté són de diferents tipologies: imatges (dibuixos, fotografies, gràfics, etc.), sons, animacions, fons de pantalla, plantilles per a pàgines, plantilles d’arxius multimèdia per a la creació d’activitats i, fins i tot, mostres de lliçons, és a dir unes unitats didàctiques creades a partir del programari de cadascuna de les PDI i plantilles per al seu disseny.
A més la Galeria permet una personalització amb la incorporació d’aquells recursos que el professorat utilitza de manera habitual per a l’elaboració dels objectes d’aprenentatge propis.
Clicant aquí trobareu informació sobre la Galeria de l’Smart Notebook i la manera d'organitzar el contingut propi.

Els arxius que es creen amb el programari d’algunes PDI actuen com una veritable carpeta. Disposen d’una opció que permet incorporar a manera d’arxius adjunts altres recursos: arxius de text (programacions o els fulls de les activitats dels alumnes), altres presentacions, vídeos, sons, arxius multimèdia, enllaços, etc.
D’aquesta manera en un sol arxiu el professorat té a l’abast tots aquells documents que necessita per desenvolupar una seqüència didàctica. 

Altres eines presents als programaris de les PDI que afavoreixen el procés d’ensenyament-aprenentatge

La majoria de programaris de PDI disposen d’una sèrie d’eines addicionals com una gravadora i un reproductor de vídeo.
  • La gravadora pot capturar un escriptori actiu (una part o en la seva totalitat), sincronitzat amb àudio, per crear un arxiu de vídeo. Permet gravar presentacions i activitats de pantalla que a posteriori poden ser reproduïdes amb un reproductor de vídeo.
  • El reproductor de vídeo que porten alguns dels programaris de PDI disposa d’unes funcions pròpies que donen un valor afegit al visionat d’arxius de vídeo, com aturar la imatge automàticament en el moment d’aixecar el llapis o punter, subratllar, marcar, assenyalar, escriure amb el llapis o punter, desaparició de les marques i dibuixos fets sobre la pantalla, etc.
A més, el programari també sol tenir altres eines com un reflector/focus i una cortina de pantalla que poden ser útils per centrar l’atenció, una calculadora, un teclat virtual, una lupa, de captura de pantalla, etc. 

La compatibilitat

Si es treballa amb diferents models de PDI no es podran compartir materials i recursos fets amb els programaris propis de cada marca, gairebé tots són incompatibles.
Fins fa ben poc, bona part dels programaris de PDI mantenien tancades la majoria d’aplicacions si no s’usaven connectats amb el tauler propi. D’un temps ençà alguns fabricants comencen a apostar per versions del seu programari “alliberades”, és a dir, que es poden usar damunt de taulers diferents dels de la seva pròpia marca i aconseguir explotar gairebé el 100% de possibilitats del tauler. En aquest moment el programari de gestió d’un model de PDI esdevé programari de treball en un altre model de PDI.
Són pocs els casos de compatibilitat: el més evident són els arxius generats amb l’Activsoftware de la PDI Promethean, que es poden obrir amb el programari de l’Smart i viceversa.

  • A cavall entre un perifèric i una PDI, l'any 2008 Johnny Lee va presentar un sistema que emulava una PDI a partir del comandament de la Wii, anomenat Wiimote. La proposta de Lee no tenia associat un programari de gestió. Smoothboard soluciona aquesta qüestió i dóna l’opció de descarregar un programari de gestió d’aquestes pissarres interactives que es troba en 15 idiomes.
    Té disponibles eines flotants que proporcionen les prestacions comunes en els programaris de gestió d’una PDI en tot el que fa referència a les anotacions, posem per cas. Però compta amb una particularitat que li dóna una potencialitat força notable: disposa d’una opció de compatibilitat amb el PowerPoint i de l’opció de criteris de navegació; fet que li permet no esdevenir un simple programari de suport a una projecció, sinó gestionar tot un seguit d’eficients elements d’interacció amb la pantalla. Per a més informació podeu clicar aquí.

Accés al programari i tutorials

Interwrite

Mimio

SmartBoard

Pissarres digitals interactives en línia

Cada cop són més comunes les aplicacions en línia que simulen un programari de PDI. Entre els seus avantatges destaquen:
  • No els cal necessàriament l'ús d'un tauler interactiu.
  • Facilitat d'ús.
  • Inclouen les eines bàsiques per usar-lo per a senzilles presentacions.
  • Disposen d'aplicacions per a Smartphones.
  • Són multiplataforma (no estan lligades a cap marca en concret).
  • Permeten compartir i elaborar en línia els recursos.
Entre les eines que s'hi poden trobar destaquen les:
  • Eines de notes: llapis, marcador, llapis de color, text…
  • Eines d’edició: tallar, copiar, enganxar, esborrar…
  • Eines de creació i de gestió de pàgines: pàgina nova, endavant, enrere…
  • Eines de gestió: crear i desar arxius, inserció d'imatges i d'arxius…
Per tal de poder accedir a totes les seves prestacions cal crear un compte d'usuari.
Algunes d'aquestes pissarres digitals interactives en línia (Whiteboard online) són:

Alguns dels llibres de text digitals disposen d'una barra d'eines flotants que permet interactuar-hi al damunt (marcadors. llapis, inserció d'enllaços, d'imatges…), de manera que allò que el docent anota, marca i insereix queda inclòs al llibre de text digital com un contingut més

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada