La pissarra digital com a escenari de la interactivitat a l'aula.

La pissarra digital com a escenari de la interactivitat a l'aula.

dimarts, 2 de novembre del 2010

Perifèrics


L’optimització d’una eina com la pissarra digital interactiva es veu afavorida per l’ús de perifèrics. Entre els que donen un valor afegit a l’acció docent que té com a base la PDI destaquen el visualitzador digital, les consoles de resposta i les tauletes digitalitzadores.

Perifèrics
a) El visualitzador digital o càmera lectora de documents
És un perifèric que connectat a través de l’ordinador o d’un videoprojector projecta imatges, documents digitalitzats, fotografies, esquemes i gràfics, textos manuscrits, retalls de premsa escrita i cossos tridimensionals. En general es tracta d’una eina que afavoreix la motivació i l’atenció de l’alumnat i que permet la presència a l’aula de tot un seguit de recursos que faciliten la comprensió de l’alumnat en determinats temes.
Els visualitzadors generalment incorporen les possibilitats d’una videocàmera, una càmera de fotos i el clàssic projector, amb les quals es poden capturar i mostrar en temps real els objectes de projecció des del mateix original. La videocàmera que tenen incorporada alguns visualitzadors permet projectar vídeo en directe de qualsevol activitat, des d’una reacció química o un experiment de física, fins a capturar la imatge a través del visor d’un microscopi.
Per poder utilitzar totes les possibilitats que dóna una eina com aquesta cal instal·lar a l’ordinador el programari específic del visualitzador. Més informació sobre el visualitzador digital i la seva possibilitat de compatibilitzar-se amb una PDI.
b) Les consoles de resposta
Són sistemes basats en la resposta a l’aprenentatge (learner response systems). Mitjançant aquest sistema l’alumnat pot respondre a les preguntes realitzades pel professorat amb un comandament a distància mentre un programari captura les seves respostes i les presenta al tauler.
El kit de les consoles de resposta sol estar format per un programari, uns comandaments a distància i un receptor que permet al professorat obtenir respostes de forma immediata a preguntes concretes, per tal de comprovar la comprensió d’allò que en aquell moment s’està treballant a l’aula.
El tipus de preguntes que es poden crear són variades: de respostes múltiples, veritable o fals, amb més d’una resposta correcta… També són una bona eina per a la realització d’activitats participatives.
c) La tauleta digitalitzadora o tauleta gràfica
És un dispositiu que permet l’elaboració de gràfics diversos sobre una pantalla i per extensió sobre un tauler. Consisteix en una petita superfície damunt la qual un llapis especial assenyala unes coordenades que, un cop processades per l'ordinador, són visualitzades sobre la pantalla i/o tauler. Es pot usar per dibuixar, pintar o escriure directament en les aplicacions que ho permeten (dibuix, pintura i escriptura lliure sobre l’àrea sensible com si d’un llapis, retolador, aerògraf o pinzell es tractés).
En aules on encara no es disposa d’ordinadors per a l’alumnat el teclat i el ratolí inalàmbric són dos perifèrics, d’entrada, indispensables.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada